Piwo dobre na wszystko

Samobójstwo to temat, który pojawia się w reklamie stosunkowo rzadko. Trudno się dziwić: śmierć (zwłaszcza zadawana samemu sobie) to w naszej kulturze tabu, a gdzie tabu, tam natychmiast mogą pojawić się protesty – wystarczy wieść, że firma chce zarobić na pokazywaniu ludzkiej tragedii. Drugim, jeszcze ważniejszym czynnikiem są negatywne emocje łączące się z samym odbieraniem sobie życia (z radości nikt się raczej nie zabija), które za sprawą niezbyt fortunnego przekazu mogą się przyczepić do samego produktu i negatywnie odbić na poziomie sprzedaży (no, chyba że nasz target to subkultura emo). Można co prawda jeszcze próbować obrócić wszystko w żart, tu wszak łatwo naruszyć granice dobrego smaku, a wtedy nawet jeśli odbiorcy zapamiętają nam kampanię, wcale nie jest powiedziane, że kupią to, co reklamowane.

Z tych wszystkich powodów muszę tu pogratulować twórcom nowego spotu Heinekena, którzy ominęli wszystkie wymienione rafy i opowiadając samobójcza historię, gładko przekonali mnie do dosyć kontrowersyjnej tezy, że nic tak nie przywraca chęci życia, jak patrzenie na logo ich piwa:



Nawiasem mówiąc, wspomniany spot ma również wersję bez motywów samobójczych, za to znacznie bardziej dosadną (choć, paradoksalnie, mniej przewidywalną), którą opisuje dziś m.in. blog przy Kawie. Wersja ta, najwyraźniej spreparowana specjalnie na potrzeby viral marketingu (jakoś nie wyobrażam sobie, by zgodzili się na jej emisję nadawcy w nawet najbardziej liberalnym kraju), trafiła kilka dni temu na YouTuba i radzi sobie – jak dotąd – całkiem nieźle:

3 thoughts on “Piwo dobre na wszystko

  1. Czy tylko ja się zastanawiam, czy w tej drugiej reklamie to był facet tego faceta czy tej kobiety? 😉

  2. Divide, teoretycznie wszystkie opcje są tu możliwe (np. że ten nagi to jego facet, że to w zielonym to facet itp.), ja jednak pozostawałbym przy interpretacji tradycyjnej – choćby dlatego, że główny bohater nie poszedł się przyłączyć 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s