7 thoughts on “Nasz poliglota

  1. Ten filmik zakrawa na dyskryminację mniejszości narodowych. :>

    http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Dialekt_mazowiecki

    Nie jestem w stanie przytoczyć teraz źródła, ale historycznie wyraz inteligencja był pisany inteligiencja i tak wymawiany – niegwarowo, w całej Polsce. Słyszałem, że utwardzanie każdego napotkanego kie i gie, to inteligencki 😉 hiperyzm w obawie przed gwarą, który dopiero potem przerodził się w standard.

    W każdym bądź razie Nowy słownik poprawnej polszczyzny pod redakcją Andrzeja Markowskiego z roku 1999 dopuszcza tę wymowę jako poprawną z adnotacją „przestarz.”.

  2. Język obcy Panu Prezydentowi, którym najczęściej usiłuje się on posługiwać, to polski. Wydaje mi się, że ambitniejszym zadaniem byłoby wyszukanie języka znajomego Jego Prezydenckiej Mości oraz jego bratu.

  3. Dla pewności – wiesz, że on miał na myśli „z etosem inteligenckim”, a nie np. „że to sem powiedział”. 😉

    Wycięte z kontekstu, też odebrałem na początku, jak Ty, ale jak się wsłuchać, to chyba to jest poprawnie zaakcentowane.

  4. Inny, ja też się szybko domyśliłem, co prezydent chciał powiedzieć. Niemniej filmik mi się spodobał i tyle.
    Druga sprawa to rozważania o tym, czy historycznie w wyrazie „inteligent” było wymawiane „gi” zamiast „g”. Oczywiście że było (podobnie jak „j” zamiast „g” gdzieniegdzie – „jenerał” u Mickiewicza), zwłaszcza w Warszawie, nie zmienia to jednak faktu, że normy polskiej wymowy są w tej chwili jednoznaczne – i że prezydent, który je łamie, może – tak jak jego poprzednik, Otakepolske Wałęsa – oczekiwać, że ktoś mu to wytknie.

  5. a mnie się marzy żeby było jak w Niemczech, gdzie każdy jest dumny ze swojej gwarowej wymowy i nikt się do nikogo nie przypierdala. więc w imię wyższych racji nie będę się tym razem z prezydęta nabijał.

Skomentuj

